Meixner megfogalmazásában: Diszkrepancia a gyermekkel szembeni jogos elvárások / a gyermek képességei, a neki nyújtott átlagos iskolai gyakorlási idő és gyakorlási mennyiség / és az olvasás-írás elsajátításában nyújtott teljesítménye között.
- Normális képességekkel rendelkező gyermekek az anyanyelvi oktatás során olyan mértékben elmaradnak az olvasás-írás területén társaiktól, hogy az lényegesen nehezíti iskolai beilleszkedésüket, negatívan befolyásolja későbbi pályaválasztásukat, csökkenti esélyeiket a társadalmi érvényesülésben. A diszlexiás gyermeknél a Ranschburg Pál által leírt homogén gátlás erősen érvényesül, melynek következtében a hangokat, betűket, megtanulandó elemeket nehezen tudja hasonló tulajdonságaik alapján megkülönböztetni. Homogén gátlás = a különböző érzékszervekkel felfogott ingerek differenciálása nehezített hasonlóságok alapján ( vizuális alapú homogén gátlás, auditív alapú homogén gátlás, motorikus alapú homogén gátlás).
A diszlexia tünetei:
Az olvasás pontossága terén
- Betűtévesztések (a homogén gátlás érvényesülése következtében a fonéma és graféma kapcsolat zavara)
- Betűkihagyások (tagolás problémák következménye)
- Betűbetoldások
- Reverzió (sorrend irányának megfordítása lát – tál, kép – pék)
- Elővételezések (csőre – csere)
- Perszeveráció (szóoszlopok olvasásánál nyájas, gyanús, nyamus)
- A betűk összeolvasásának súlyos megkésése
- Hibás kombináció
- Hibásan automatizál pl. a sárkány tüzet okádott helyett a sárkány tüzet fújt
- Leegyszerűsít nehezen érthető vagy hasonló alakú szavak esetében pl. csirip helyett cirip, ez mindig kapcsolatban áll az eredeti szó vizuális képével.
- Individuálisan analizál: halljuk helyett hal lyuk.
- Statikus inverziónál,reverziónál a gyermek az azonos íráselemeket más helyen cseréli pl. u – n, b – d, a – o.
- Sort téveszt sorkezdetkor
- Ismételgeti a szavak elejét vagy a teljes szót
- Olvasás megtagadása